dilluns, 20 de gener del 2014

AJT. SILS PLE ORDINARI GENER 2014 - MOCIO SOBRE LA (NO) DISTRIBUCIÓ ALS MUNICIPIS DE CATALUNYA DEL FONS DE COOPERACIÓ LOCAL DE L’ANY 2013.

MOCIÓ ICV-EUIA DE SILS - registre entrada nº 146, 20 de gener.
REBUIG A LA RESOLUCIÓ DE LA GENERALITAT DE CATALUNYA SOBRE LA DISTRIBUCIÓ ALS MUNICIPIS DE CATALUNYA DEL FONS DE COOPERACIÓ LOCAL DE L’ANY 2013.
NO A LES RETALLADES ALS AJUNTAMENTS!

El Fons de cooperació local de Catalunya és un fons dinerari establert per dotar de recursos els governs locals de Catalunya, que es nodreix dels ingressos tributaris de la Generalitat de Catalunya. En termes legals, aquesta participació té la consideració jurídica d’una transferència d’assignació territorial destinada a finançar globalment l’activitat dels ens locals i, per aquest motiu, aquests la poden destinar lliurement per fer front a despeses i inversions derivades del seu funcionament o de l’acompliment de les seves competències.
En son destinataris els municipis, les comarques i les entitats municipals descentralitzades de Catalunya.

Atès que correspon a la Generalitat, mitjançant la Llei anual de pressupostos, distribuir el Fons, d’acord amb els criteris que legalment s’estableixin i conforme a les especificitats de l’organització territorial de Catalunya.

Atès que fins ara els criteris principals que s’utilitzen són els de població (volum de població agrupada per trams a nivell de cada ens local); de despeses derivades de la gestió del territori (existència de nuclis de població diferenciats, superfície del territori, capitalitat comarcal, població disseminada, etc.) i altres de magnitud econòmica (com ara l’existència de diferències en la renda comarcal per càpita).

Atesa la resolució GRI/2715/2013, de 19 de desembre, de distribució als municipis de Catalunya de la participació en els ingressos de la Generalitat integrada en el Fons de cooperació local de Catalunya de l’any 2013 i publicada al DOGC núm. 6529, de 27 de desembre de 2013.

Atès que la resolució fixa l’import en concepte de la participació en els ingresos de la Generalitat en 37.570.998,94 euros pel tram de lliure disposició, condicionat a l’aprovació de la Llei de pressupostos de la Generalitat per al 2014 i de la Llei de mesures fiscal, administratives i financeres que hores d’ara no està aprovada

Atès  el que significa de menyspreu al món local expressat pel Govern de la Generalitat amb aquesta resolució i la total oposició als criteris emprats en l’atorgament ja que no s’ajusten als principis que sustenten el Fons de Cooperació i incompleixen, especialment, els preceptes continguts a l’article 219 de l’Estatut de Catalunya i als articles 197 i 198 de la Llei municipal i de règim local de Catalunya..

Atès que segons aquest articles, correspon a la Generalitat, la creació d’aquest Fons i també la seva distribució mitjançant “la Llei anual de Pressupost ...d'acord amb els criteris que legalment s'estableixin”. Així mateix, “en tot cas, els criteris de distribució han de tenir en compte les especificitats de l'organització territorial de Catalunya i les modificacions sobre el règim de les competències locals que resulten de la legislació de règim local i de les lleis sectorials”.En aquest sentit, l’art. 51 de la Llei de pressupostos de la Generalitat de 2012 (en endavant LPG 2012), contempla que la partida GO 03 D/460.0003/711 del pressupost del Departament de Governació i Relacions Institucionals, en concepte de participació dels municipis en els ingressos de la Generalitat, finança: a) La participació de lliure disposició, amb un import de 92.041.661,34 euros; i b) la participació per al foment de la prestació supramunicipal de serveis, amb un import de 4.200.000 euros.
En tot cas, segons senyala el mateix art. 54 de la LPG de 2012, el lliurament de les participacions del Fons de Cooperació Local restarà condicionada a què “els ens locals destinataris compleixin adequadament l’obligació de trametre els pressupostos, les liquidacions pressupostàries anuals i els qüestionaris estadístics homogeneïtzats d’aquestes dades al Departament de Governació i Relacions Institucionals, i els comptes anuals a la Sindicatura de Comptes, d’acord amb el que estableix la legislació sectorial”.
Per altra banda, i segons l’Acord GOV/119/2013, del Govern, de 27 d’agost, pel qual es modifica el límit del crèdit prorrogat establert en el Decret 170/2012, de 27 de desembre, pel qual s’estableixen els criteris d’aplicació de la pròrroga dels pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2012 mentre no entrin en vigor els del 2013, modificat pel Decret 164/2013, de 14 de maig, s’autoritza al “conseller d’Economia i Coneixement per tal que pugui portar a terme la modificació dels actuals límits dels crèdits prorrogats mitjançant el Decret 164/2013, de 14 de maig, per tal que els crèdits per despeses dels capítols 2, 4, 5, 6, 7 i 8, es prorroguin, en el seu conjunt, fins a un import màxim d’un 91,4% del pressupost inicial 2012”, i el Fons de Cooperació Local estava inclòs al capítol 4.

Atès que considerem que les quantitats assignades al Fons de Cooperació es correspondrien als criteris fixats legalment en la Llei de Pressupostos de la Generalitat de Catalunya del 2012.

Atès que es produeix una  reducció substancial de recursos i un canvi de criteris en les distribucions de la participació en els ingressos de la Generalitat integrada en el Fons de cooperació local pel 2013, vinculats exclusivament als saldos de la PIE de 2013 en relació a 2012 a data de novembre de 2013.

Atès que amb els criteris establerts de distribució dels 37, 7 milions d’euros destinats al Fons de Cooperació local, a part d’insuficients (l’anterior anualitat del 2012 s’hi destinaren 92,4 milions d’euros), exclouen 107 municipis (un d’ells es Sils) que representen una població de 5,6 milions d’habitants; és a dir quasi el 75% de la població de Catalunya.

Atès que aquesta resolució comporta la marginació d’aquests municipis, que ve agreujada per una situació financera ja precària atès el deute de la Generalitat amb els ajuntaments i que repercutirà en la qualitat i la garantia en la prestació dels serveis que la ciutadania precisa i més necessaris que mai pel context de crisi

Atès que la participació en els tributs de l’Estat espanyol mitjançant la PIE no són excloents de la participació dels ingressos tributaris de la Generalitat de Catalunya, fet que ha prevalgut com a criteri principal en la resolució del Fons pel 2013

Atès que aquest criteris establerts s’han decidit sense el diàleg i consens necessari amb el municipalisme.

Atès que la resolució  no dona compliment als objectius i finalitats del Fons de cooperació local.

Atès que és del tot rebutjable que la Generalitat retiri als Ajuntaments afectats un important ingrés ordinari recurrent, plenament consolidat als pressupostos municipals, i que ho faci el 27 de desembre quan els Ajuntaments ja no tenen cap capacitat efectiva d’introduir mesures correctores a la despesa municipal que evitin la generació de dèficits a la liquidació de l’exercici.

Atès que la recent aprovació definitiva de la reforma legislativa del món local per part del govern de l’Estat espanyol (Ley 27/2013, de 27 de desembre, de racionalizacion y sostenibilidad de la Administración Local) que representa la culminació de la recentralització, privatització i cop d’estat als ajuntaments requeriria d’un consens i front molt ampli entre les forces polítiques contràries a aquesta reforma.

El grup municipal d’ICV-EUiA-EPM proposa al Ple els següents acords.


ACORDS

Primer.- Rebutjar i exigir la retirada de la resolució de distribució als municipis de Catalunya de la participació en els ingressos de la Generalitat integrada en el Fons de Cooperació Local per l’any 2013 i obrir diàleg amb el món local per tal d’acordar criteris equitatius respecte a la distribució dels Fons de cooperació local.

Segon.- Expressar el nostre malestar per l’absoluta manca de diàleg i acord amb el món local respecte la resolució sobre la destinació dels 37 milions d’euros i les dates en les que s’ha publicat la mateixa (DOGC del divendres 27 de desembre) que deixa poc marge a les al·legacions i deixa compromesos els pressupostos anuals i les corresponents previsions. 

Tercer.- Prendre les accions legals que convinguin per part del nostre ajuntament per defensar l’equitat local i la suficiència de recursos pel conjunt del món local.

Quart.- Trametre aquests acords al President del Govern de la Generalitat de Catalunya, a la consellera de Governació i Relacions Institucionals, als Grups parlamentaris del Parlament de Catalunya i a les entitats municipalistes FMC i ACM



Albert Miralles Güell
Portaveu del Grup municipal d’ICV-EUiA-EPM



20 de gener de 2014