AJT. SILS PLE ORDINARI GENER 2014 - MOCIO SOBRE LA (NO) DISTRIBUCIÓ ALS MUNICIPIS DE CATALUNYA DEL FONS DE COOPERACIÓ LOCAL DE L’ANY 2013.
MOCIÓ ICV-EUIA DE SILS - registre entrada nº 146, 20 de gener.
REBUIG A LA RESOLUCIÓ DE LA GENERALITAT DE
CATALUNYA SOBRE LA DISTRIBUCIÓ ALS MUNICIPIS DE CATALUNYA DEL FONS DE
COOPERACIÓ LOCAL DE L’ANY 2013.
NO A LES RETALLADES ALS AJUNTAMENTS!
El Fons de cooperació local de Catalunya és un fons
dinerari establert per dotar de recursos els governs locals de Catalunya, que
es nodreix dels ingressos tributaris de la Generalitat de Catalunya. En termes
legals, aquesta participació té la consideració jurídica d’una transferència
d’assignació territorial destinada a finançar globalment l’activitat dels ens
locals i, per aquest motiu, aquests la poden destinar lliurement per fer front
a despeses i inversions derivades del seu funcionament o de l’acompliment de
les seves competències.
En son destinataris els municipis, les comarques i
les entitats municipals descentralitzades de Catalunya.
Atès que correspon a la Generalitat, mitjançant la
Llei anual de pressu postos,
distribuir el Fons, d’acord amb els criteris que legalment s’estableixin i
conforme a les especificitats de l’organització territorial de Catalunya.
Atès que fins ara els criteris principals que
s’utilitzen són els de població (volum de població agrupada per trams a nivell
de cada ens local); de despeses derivades de la gestió del territori
(existència de nuclis de població diferenciats, su perfície
del territori, capitalitat comarcal, població disseminada, etc.) i altres de
magnitud econòmica (com ara l’existència de diferències en la renda comarcal
per càpita).
Atesa la resolució GRI/2715/2013, de 19 de desembre, de
distribució als municipis de Catalunya de la participació en els ingressos de
la Generalitat integrada en el Fons de cooperació local de Catalunya de l’any
2013 i publicada al DOGC núm. 6529, de 27 de desembre de 2013.
Atès que la resolució fixa l’import en concepte de la
participació en els ingresos de la Generalitat en 37.570.998,94 euros pel tram
de lliure disposició, condicionat a l’aprovació de la Llei de pressu postos de la Generalitat per al 2014 i de la Llei
de mesu res fiscal, administratives i
financeres que hores d’ara no està aprovada
Atès el que
significa de menyspreu al món local expressat pel Govern de la Generalitat amb
aquesta resolució i la total oposició als criteris emprats en l’atorgament ja
que no s’ajusten als principis que su stenten
el Fons de Cooperació i incompleixen, especialment, els preceptes continguts a
l’article 219 de l’Estatut de Catalunya i als articles 197 i 198 de la Llei
municipal i de règim local de Catalunya..
Atès que segons
aquest articles, correspon a la Generalitat, la creació d’aquest Fons i també
la seva distribució mitjançant “la Llei
anual de Pressu post ...d'acord amb els criteris que legalment
s'estableixin”. Així
mateix, “en tot cas, els criteris de distribució han de tenir en compte les
especificitats de l'organització territorial de Catalunya i les modificacions sobre el règim de les competències
locals que resu lten de la legislació
de règim local i de les lleis sectorials”.En aquest sentit, l’art.
51 de la Llei de pressu postos de la
Generalitat de 2012 (en endavant LPG 2012),
contempla que la partida GO 03 D/460.0003/711 del pressu post
del Departament de Governació i Relacions Institucionals, en concepte de
participació dels municipis en els ingressos de la Generalitat, finança: a) La
participació de lliure disposició, amb un
import de 92.041.661,34 euros; i b) la participació per al foment de la
prestació su pramunicipal de serveis,
amb un import de 4.200.000
euros.
En tot
cas, segons senyala el mateix art. 54 de la LPG de 2012, el lliurament de les
participacions del Fons de Cooperació Local restarà condicionada a què “els ens locals destinataris compleixin adequadament l’obligació de trametre els pressu postos, les liquidacions pressu postàries anuals i els qüestionaris estadístics homogeneïtzats d’aquestes dades al
Departament de Governació i Relacions Institucionals,
i els comptes anuals a la Sindicatura de Comptes, d’acord amb el que estableix
la legislació sectorial”.
Per altra
banda, i segons l’Acord GOV/119/2013, del Govern, de 27 d’agost, pel qual es
modifica el límit del crèdit prorrogat establert en el Decret 170/2012, de 27
de desembre, pel qual s’estableixen els criteris d’aplicació de la pròrroga
dels pressu postos de la Generalitat
de Catalunya per al 2012 mentre no entrin en vigor els del 2013, modificat pel
Decret 164/2013, de 14 de maig, s’autoritza al “conseller d’Economia i Coneixement per tal que pugui portar a terme la modificació dels actuals límits dels crèdits
prorrogats mitjançant el Decret 164/2013, de 14 de maig, per tal que els crèdits per despeses dels capítols 2, 4, 5, 6, 7 i
8, es prorroguin, en el seu conjunt,
fins a un import màxim d’un 91,4% del pressu post
inicial 2012”, i el Fons
de Cooperació Local estava inclòs al capítol 4.
Atès que
considerem que les quantitats assignades al Fons de Cooperació es
correspondrien als criteris fixats legalment en la Llei de Pressu postos de la Generalitat de Catalunya del 2012.
Atès que es produeix una
reducció su bstancial de
recursos i un canvi de criteris en les distribucions de la participació en els
ingressos de la Generalitat integrada en el Fons de cooperació local pel 2013,
vinculats exclusivament als saldos de la PIE de 2013 en relació a 2012 a data
de novembre de 2013.
Atès que amb els criteris establerts de distribució dels 37, 7 milions d’euros destinats al Fons
de Cooperació local, a part d’insu ficients
(l’anterior anualitat del 2012 s’hi destinaren 92,4 milions d’euros), exclouen 107 municipis (un d’ells es Sils)
que representen una població de 5,6
milions d’habitants; és a dir quasi el 75%
de la població de Catalunya.
Atès que aquesta resolució comporta la marginació
d’aquests municipis, que ve agreujada per una situació financera ja precària
atès el deute de la Generalitat amb els ajuntaments i que repercutirà en la
qualitat i la garantia en la prestació dels serveis que la ciutadania
precisa i més necessaris que mai pel context de crisi
Atès que la participació en els tributs de l’Estat
espanyol mitjançant la PIE no són excloents de la participació dels ingressos
tributaris de la Generalitat de Catalunya, fet que ha prevalgut com a criteri
principal en la resolució del Fons pel 2013
Atès que aquest criteris establerts s’han decidit sense
el diàleg i consens necessari amb el municipalisme.
Atès que la resolució no dona compliment als objectius i finalitats
del Fons de cooperació local.
Atès que és del
tot rebutjable que la Generalitat retiri als Ajuntaments afectats un important
ingrés ordinari recurrent, plenament consolidat als pressu postos
municipals, i que ho faci el 27 de desembre quan els Ajuntaments ja no tenen
cap capacitat efectiva d’introduir mesu res
correctores a la despesa municipal que evitin la generació de dèficits a la
liquidació de l’exercici.
Atès que la recent aprovació definitiva de la reforma
legislativa del món local per part del govern de l’Estat espanyol (Ley
27/2013, de 27 de desembre, de racionalizacion y sostenibilidad de la
Administración Local) que representa la culminació de la recentralització,
privatització i cop d’estat als ajuntaments requeriria d’un consens i front
molt ampli entre les forces polítiques contràries a aquesta reforma.
El grup municipal d’ICV-EUiA-EPM
proposa al Ple els següents acords.
ACORDS
Primer.- Rebutjar i exigir la retirada de la
resolució de distribució als municipis de Catalunya de la participació en els
ingressos de la Generalitat integrada en el Fons de Cooperació Local per l’any
2013 i obrir diàleg amb el món local per tal d’acordar criteris equitatius
respecte a la distribució dels Fons de cooperació local.
Segon.- Expressar el nostre malestar per
l’absoluta manca de diàleg i acord amb el món local respecte la resolució sobre
la destinació dels 37 milions
d’euros i les dates en les que s’ha publicat la mateixa (DOGC del divendres
27 de desembre) que deixa poc marge a les al·legacions i deixa compromesos
els pressu postos anuals i les
corresponents previsions.
Tercer.- Prendre les accions legals que
convinguin per part del nostre ajuntament per defensar l’equitat local i la su ficiència de recursos pel conjunt del món local.
Quart.- Trametre aquests acords al President
del Govern de la Generalitat de Catalunya, a la consellera de Governació i
Relacions Institucionals, als Grups parlamentaris del Parlament de Catalunya i
a les entitats municipalistes FMC i ACM
Albert Miralles Güell
Portaveu del Grup municipal d’ICV-EUiA-EPM
20 de gener de 2014
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada