divendres, 31 d’octubre del 2008

TRANSPORT ESCOLAR GRATUIT A BARCELONA ?

El Punt - divendres, 31 d'octubre de 2008

Barcelona reclama al govern transport públic gratuït per als menors de dotze anys

L'Ajuntament demanarà la revisió tarifària, com volia CiU, i la Generalitat diu que ja hi treballa per fer-la viable el 2010

IVAN VILA XAVIER MIRÓ. Barcelona
El transport públic gratuït per als menors de dotze anys és més a prop. L'Ajuntament de Barcelona va fer ahir un pas endavant i va decidir exigir a la Generalitat la gratuïtat per als infants a tota l'àrea metropolitana, tal com fa mesos demana CiU i com ja s'aplica a Girona, Tarragona i Lleida. El bipartit acceptarà en el ple d'avui la petició dels convergents, i demanarà això i més: una revisió tarifària «que inclogui un ampli suport a les famílies» i que comporti una reforma de la T-Familiar i la T-Jove per fer aquests títols més atractius. La Generalitat, que és qui ha de prendre la decisió final, va admetre que ja treballa en aquesta línia, i no descarta que aquest replantejament entri en vigor el 2010. Avui els menors de quatre anys ja viatgen gratis amb el bus i el metro.


+ Amb la T-Infant, els menors de dotze anys hauran de passar pel torn d'accés, però el títol serà gratuït. Foto: JUANMA RAMOS
El desembre passat, el ple de Barcelona ja va aprovar de manera unànime una proposició que instava el govern a estudiar la viabilitat de la gratuïtat per als menors de dotze anys a tot l'àmbit metropolità. La declaració que s'aprovarà avui, novament per acord de tots els grups, va molt més enllà. El text constata «la necessitat que Barcelona i els municipis que formen part de l'Entitat Metropolitana del Transport (EMT) disposin d'unes tarifes de transport públic socialment responsables i coherents amb uns models de tarifa que responguin a les demandes i necessitats actuals», i demana a l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM), dependent del Departament de Política Territorial i Obres Públiques, que «en el marc del nou contracte programa aprofundeixi en la política tarifària, inclogui un ampli suport a les famílies amb l'adaptació de la T-Familiar i la T-Jove i creï un nou títol ‘gratuït' [ho diu així, entre cometes] per als menors de dotze anys».

L'acord comporta l'acceptació final per part de l'equip de govern de les tesis de CiU, després de mesos de nedar i guardar la roba i en plena efervescència del debat públic i reivindicatiu favorable a la iniciativa. La regidora de Seguretat i Mobilitat, Assumpta Escarp, insistia ahir, però, en les aportacions pròpies del bipartit. Primera: «Calia vincular la proposta de la T-Infant a un context més ampli, el de la política de suport a les famílies.» Una aposta especialment agraïda en època de vaques magres. Segona: tot això «s'havia de vincular al nou contracte programa», que s'ha de començar a negociar ara. Tercera: «Calia tractar-ho en el marc de l'EMT. CiU parlava molt de Barcelona, però fa anys que estem en un context d'integració tarifària.» Per això, quan Escarp parla de com n'és d'important buscar el consens en els assumptes que afecten el transport públic, no es refereix només al del ple barceloní.
L'estratègia ha de ser compartida, i la regidora va assegurar que ja ha parlat amb la resta dels 18 municipis que integren l'EMT i que van tots a una.

I continua ...